PL EN DE FR
13
CZERWIEC
PRACE SEMESTRALNE Z JĘZYKA POLSKIEGO –część IV
PRACE SEMESTRALNE Z JĘZYKA POLSKIEGO –część IV

    Koniec maja to termin złożenia kolejnych prac semestralnych z języka polskiego. W szóstej edycji tego projektu wzięło udział 30 uczniów z klas 4-6 szkoły podstawowej i klas 1-3 gimnazjum. Podobnie jak w poprzednich semestrach młodzi autorzy stanęli na wysokości zadania, gdyż stworzone przez nich dzieła stanowią niezwykle oryginalny zbiór form, w których na wiele różnych sposobów pochwalili się posiadaną wiedzą polonistyczną.

     Zgromadzone prace można podzielić na kilka kategorii  tematycznych. Najliczniej wśród nich zostały zrealizowane gdy dydaktyczne. „Frazeologiczne kalambury”, „Polonistyczne poszukiwania”, „Polonistyczne safari”, „Gra frazeortograficzna”, „Argonaut”, „Polonistyczne krainy” i „Polończyk” –już same ich nazwy sugerują, jakie wiadomości należy posiadać, aby móc zmierzyć się z daną łamigłówką. Frazeologia, fonetyka, słowotwórstwo, ortografia, interpunkcja, słownictwo, rodzaje i gatunki literackie –a do tego pomysłowe zadania, wyzwania czy niespodzianki –wszystkie te atrakcje czekają na odważnych, którzy nie będą się bali sprawdzić swych sił, przystępując do gry!

    Dla tych, którzy od rozgrywek wolą chwilę relaksu przy dobrej lekturze, również nie brakuje propozycji. Opowiadania i powieści, umiejętnie łączące wątki obyczajowe z  przygodowymi oraz fantastycznymi, a romantyczne z historycznymi –również w tym semestrze znalazły się wśród oddanych projektów. „Podróż w czasie”, „Kartki z pamiętnika”, „Wróg ludzkości” cz. II, „Zwariowane nastolatki”, „Normalność”, „Na dnie”, „Alternatywna historia Polski” cz. II, „Smak zemsty” – z pewnością zaspokoją najbardziej wymagających moli książkowych…

     Prace semestralne to również połączenie przyjemnego z pożytecznym. Przekona się o tym każdy, kto sięgnie po jedną z poniższych propozycji: „KKD czyli o projektowaniu słów kilka…”, „Pomocnik ortograficzny”, „Przepiśnik” czyli zbiór przepisów i historii kulinarno –podróżniczych, „Wędkowanie dla każdego –poradnik” czy „Poradnik gimnazjalisty”. Pozycje te w klarowny, ciekawy i –czasami żartobliwy –sposób prezentują wiadomości, które nie tylko mogą pomóc w codziennych sprawach, ale również wpłynąć na odkrycie w sobie smykałki do danej dziedziny czy hobby.

     Kiedy zagramy w gry, poznamy prozę, wesprzemy się poradami i mimo to nadal będziemy odczuwać „polonistyczny niedosyt” –wtedy powinniśmy sięgnąć po utwory dramatyczne lub liryczne, gdyż i takie wśród prac semestralnych znalazły swoje miejsce. „Zbiór scenariuszy okolicznościowych” albo „Wspaniała podróż” –sztuka teatralna w 4 aktach to propozycje dla miłośników akcji scenicznych. Natomiast dla fascynatów liryki polecamy „Myśli uczesane”, prawdziwie poetycki tomik wierszy, analiz, cytatów oraz sentencji.

    Nie kłamałam –oddane w tym semestrze projekty to NAPRAWDĘ różnorodny zbiór oryginalnych i wspaniałych prac polonistycznych…

                Ania Opłat –Michalska