Wtedy, jeśli dojdzie do uszkodzeń, to konieczna będzie jej regeneracja, lub wymiana na nową. Oczywiście najbardziej opłacalna jest regeneracja turbiny, gdyż koszt jest znacznie mniejszy, a efekty regeneracji pozwalają przywrócić niemalże fabryczny stan turbiny. Jakie są zatem najczęstsze powody uszkodzeń turbosprężarki?
Dlaczego turbo nie działa?
Pierwszym i najczęstszym powodem jest ciało obce w turbinie. Dzieje się tak wtedy, gdy jakaś część się odłamie i dostanie się do wirnika, powodując uszkodzenie całej turbosprężarki.
Drugim częstym powodem uszkodzenia turbiny, jest uszkodzony intercooler, czyli chłodnica międzystopniowa. Gazy, które przepływają poprzez intercooler muszą być schładzane, lecz jeśli intercooler jest uszkodzony, to turbosprężarka dostaje zbyt mocny zastrzyk wysokiej temperatury.
Kolejny powód uszkodzenia turbosprężarki jest bardzo banalny, otóż ma on miejsce przy jej niewłaściwej eksploatacji. Czym cechuje się taka niewłaściwa eksploatacja? Między innymi zbyt rzadką wymianą oleju, która prowadzi do coraz gorszego stanu turbiny.
Turbosprężarka padła. Co teraz?
Kiedy nasza turbosprężarka wystawia białą flagę, to warto pomyśleć o jej regeneracji. Koszt takiej naprawy jest znacznie niższy niż kupno nowej turbosprężarki, dlatego wielu kierowców decyduje się na jej regenerację. Koszt nowej turbosprężarki jest zdecydowane zbyt duży, dlatego regeneracja jest najlepszym wyjściem z tej patowej sytuacji.
Co ciekawe, procedura regeneracji turbosprężarki pozwala na przywrócenie jej niemalże fabrycznych osiągów, dlatego jest to bardzo popularna metoda naprawy turbiny.
Za regeneracją przemawia także aspekt ekologiczny, ponieważ naprawiając starą turbinę, nie produkujemy kolejnego elementu, który trafi na złomowisko.